GIB (Ginsberg's Intelligent Bridge Player) 6.2

                                                                 av Matthew L Ginsberg


Upphovsmannen

Matt Ginsberg är från USA och studerade på Universitet i Oxford 1779-1983. Matt deltog ofta i engelska turneringar. Han ledde Oxford laget två gånger och slog Cambridge båda gånger (1979 och 1980). Han nådde också åttondelsfinalen i både Crockford och Gold Cup under den perioden. Han är numera professor i artificiell intelligens vid University of Oregon.

There are no picture of Matt Ginsberg from his bridge days. Today he is competing with crossword solver program instead.
There are no picture of Matt Ginsberg from his bridge days. Today he is competing with crossword solver program instead.

"När jag återvände till USA 1983", berättar Matt (från 1999). "Spelade jag gradvis mindre och mindre när andra åtaganden tog över (jag byggde till exempel ett stuntplan). Jag gav upp spelet helt omkring 1987 och spelade bara mycket lite tills jag började arbeta på GIB 1994. Jag var på väg att fylla 40 och ville arbeta med något helt annat än den forskning jag hade arbetat med. Datorbridge verkade vara en intressant utmaning, eftersom de befintliga programmen var så dåliga och jag hade en mängd olika idéer om hur man kunde göra dem bättre. Så föddes GIB."

Programvaran

"GIB blev först fungerande i början av 1997", säger Matt. "Jag gjorde då misstaget att jag gick med på att delta i årets datormästerskap. Koden hade inte felsökts och det gick mycket dåligt. Felen fixades en månad senare och GIB var helt klart det starkaste datorprogrammet i världen. Det fortsatte med att vinna världsmästerskapen 1998 lätt och slutade på tolfte plats i sitt mycket omskrivna deltagande i Partävlingen i Lille samma år.

"GIB fortsätter att förbättras. Vi har en ny kortspelalgoritm som borde förbättra dess prestanda avsevärt. Jag förväntar mig faktiskt att GIB är den bästa bridgespelaren (människa eller maskin) i världen när algoritmen är helt implementerad. Vi gör också stora framsteg när det gäller budgivningen, eftersom databasen har förenklats avsevärt och vi utvidgar den nu till att omfatta en mängd nya situationer. Resultatet av dessa förändringar borde vara att göra den mycket mer robust i allmänhet. Jag har förstått att budgivning är mycket svårare än kortspel, eftersom kortspel kan lösas analytiskt. (Jag har aldrig berättat för GIB om maskar,skivisar etc. Det räknar ut allt på egen hand.)

"Att bjuda är dock ett språk, vilket innebär att du måste berätta för datorn vad de olika sekvenserna betyder. Detta är särskilt utmanande i dagens miljö, där budgivning är så konkurensbetonad." 

GIB har vunnit World Computer Bridge Championship två gånger (1998 och 2000). Det har inte tävlat i World Computer Bridge Championship sedan 2002, där GIB drogs tillbaka från grundspelet av okänd anledning.

Källkoden och rättigheter för GIB såldes till BBO för många år sedan. Matt Ginsberg som skrev och förstod all programmering är inte deltar inte längre i utvecklingen. Ingen av programmeraran på BBO verkar förstå några av de riktigt komplexa delarna av koden så ändringarna i programmet verkar bara vara ad hoc-förändringar som fixar ett specifikt problem (och ibland skapar andra problem) eller färändringar av gränssnittet.

GIB är en kommersiell programvara och 6.2 är originalversionen, inte den version som används för robotspel på BBO. Den ursprungliga versionen (6.2) är frusen och har inte uppdaterats sedan 2002 av Matt Ginsberg.

GIB är endast tillgängligt för Windows. Uppgradering till 6.20 är gratis.

GIB (endast CD-alternativ) finns i sortimentet Amazon. Dock är den inte för närvarande inte tillgängligt och det finns ingen information när den kommer att i lager. Troligen kommer inga mer CD att säljas?

GIB är inte tillgängligt för Mac, men kan köras med en Windows-emulator, Virtual PC.