Blue Chip Bridge 6.7

                                                           av Ian Trackman and Mike Whittaker

Upphovsmännen

Ian Trackman började sitt yrkesliv som advokat, men när han upptäckte datorer blev han så fascinerad att han ändrade inriktning och blev programmerare. När hans expertis växte blev han programvarukonsult för BBC: s datakunskapsprojekt och till och med presentatör av flera program.

Ian träffade sin fru Susan när de båda var studenter och tillsammans lärde de sig spela bridge. Hans intresse för datorbridge började som en hobby i början av 1980-talet. "Jag insåg att om jag ville producera ett bra program, skulle projektet behöva byta från en hobby till ett kommersiellt företag", säger Ian. Idag har Blue Chip Bridge blivit ett heltidsyrke.

"Som en ganska genomsnittlig bridge-spelare visste jag att jag skulle behöva input från en seriöst bra spelare, varför jag slog mig ihop med Mike"

Mike Whittaker år 2000
Mike Whittaker år 2000

Mike Whittaker arbetade i Sydafrika i tre år, och många av de tekniker för industriell kemi som han utvecklade används fortfarande där idag. Bridge har varit en hobby sedan Mikes skoldagar, och han hade en del framgångar som en skotsk junior internationellt. Han har skrivit en vanlig kolumn i Bridge Plus i några år och har är författare till två böcker (Test Your Acol Bidding and Practice Your Acol Bidding ). Sedan samarbetet med Ian 1995 har utvecklingen av Blue Chip Bridge fyllt det mesta av Mike's tid.

Programvaran

När de började arbeta på allvar på Blue Chip Bridge var Mikes första uppgift att sammanställa en Acol buddatabas, även om den nu har utvidgats till att omfatta Five-card Majors och Standard English. "Jag trodde att några tusen poster skulle vara tillräckliga," kommenterar Mike, "men jag gjorde en liten underskattning. Nu, fem år senare, jobbar jag fortfarande med det och förbättrar det på små sätt. Det är buddatabasen vi tror att det skiljer Blue Chip Bridge från andra program - det är lätt världens största, med över 45 000 poster, Blue Chip Bridge använder den för att kunna bjuda, Om det inte finns någon exakt matchning i databasen, använder den annan logik för att välja det bäst passande budet. Det är uppenbart att det är omöjligt att täcka alla möjliga sekvenser, men bridge spelas inte så och vi har andra knep också. Ovanliga handtyper kan ibland orsakar problem, och det fanns en eller två tydliga indikationer på detta i Zia-matchen, men Blue Chip Bridge kommer att fortsätta att förbättras. När vi har rättat till ett misstag kommer det aldrig att hända igen -Jag önskar att mänskliga spelare hade den förmågan!

"I spel och försvar är Blue Chip Bridge ett" sökande "program. Den använder information från budgivningen för att rekonstruera de osynliga händerna, och ändrar ständigt sin uppfattning när ny information avslöjas under spelets gång. Vi letar alltid efter sätt att förbättra, svårigheten är att komma fram till en förnuftig spel inom en rimlig tid. Trots den enorma beräkningskraften hos moderna datorer är siffrorna gigantiska. Människor som köper programmet vill inte att det ska sitta för länge och vänta innan de kan spela  varje kort, så sökandets djup begränsas av kommersiella och praktiska faktoren" (från 1999)

Blue Chip Bridge deltog i WOrld Computer Championship 1998-2006., ISom bäst sjätte plats i grundspelet. 2008 deltog inte Blue Chip Bridge utan spelade en roll i den experimentella tävlingen. Ian Trackman har tagit fram protokollet som används i evenemanget för nätverksspel, Blue Chip Bridge Protocol. Han har också skrivit Table Manager, ett virtuellt bridge bord där bridge programmen kan spela, som användes i WCBC fram till 2006? Det har ersatts med Bridge Moniture med samma funktionalitet som Table Manager.

Blue Chip Bridge har nyligen updaterats till version 6.7

Blue Chip Bridge är ett kommersiellt program. En demo finns för nedladdning.

Den är endast tillgänglig för Windows.

Blue Chip Bridge är inte tillgängligt för Mac, men kan köras med en Windows-emulator, Virtual PC.

Blue Chip Bridge stöder följande system: ACOL, 5 Korts Högfärg, Standard English, Andrew Robson och 11 konfigurerbara konventioner. Det är det bästa programmet för Acol-spelare enligt Zia Mahmood.

Spela upp till 16 givar i en IMP-match mot roboten eller spela slumpmässiga givar.