Människa vs Maskin

Kommer dessa "killar" en dag att vara omöjliga att slå? Det finns olika åsikter bland experterna, tiden kommer att visa vem som har rätt...

                                                                           Zia vs Robotar

Världens första internationella "Människa vs Maskin" bridge evenemang spelades den 3 och 4 september 1999 på Andrew Robson Bridge Club i London. Dom flesta bridge tidningar hade representanter där för att bevittna denna historiska händelse, där Robson och och många gästkommentatorer underhöll åskådanae i den fullsatta Vu-Graph-teatern. Skulle bridge förbli en av de få färdigheter som datorer fortfarande inte kunde behärska? Eller skulle maskiner lägga bridge till den växande listan över sysselsättningar (som redan inkluderar schack) där de bevisat sin intellektuella dominans? Resultatet var osäkert under två dagar av intensivt spel.

Mannen

Representant fär  människan var den internationella stjärnan Zia Mahmood. Född i Pakistan och nu bosatt i New York, betraktas Zia allmänt som en av de bästa robber och tävlingsspelarna i världen. Den flamboyanta Zia har uttalt sig i flera år om  om chanserna för att en dator ska kunna slå honom. Nu var det dags för att låta handling ersätta ord.

Robotarna

Sju av världens bästa Bridge Robotar samlades för att motbevisa Zias påstående. Representerant för USA var Rod Ludwig's Meadowlark, från North Dakota, Matt Ginsbergs GIB, från Oregon, den nuvarande världsmästaren i Computer Bridge och den hetaste favoriten att besegra Zia. Europas utmaning leddes av Q-plus Bridge, skapat av Hans Leber från München i Tyskland, som hade blivit tvåa efter GIB i förra årets världsmästerskap och de två bästa brittiska programmen, Andrew Bracher's Oxford Bridge och Blue Chip Bridge. av Ian Trackman och Mike Whittaker. Två asiatiska utmanare fullbordade fältet - Tomio och Yumiko Uchidas Micro Bridge från Japan, och den enda icke-PC-baserade datorn, Saitek Pro Bridge 510 från Hong Kong.

Tävlingen

De åtta tävlande spelade sju givars matcher med alternerande partners och lagkamrater. Laget som vann en giv fick en poäng och om det blev oavgjort fick lagen en halv poäng. Det  laget som först nådde fyra poäng vann matchen. Medlemmar i det vinnande laget i varje match fick en Victor Point. Om poängen var lika med 3½ - 3½ efter sju givar, blev matchen oavgjord och varje tävlande fick en halv VP. Vinnaren av turneringen skulle vara den som hade högst poäng efter 14 omgångar:

Det slutliga resultatet:

10 VP Zia

8 VP Oxford, Blue Chip, Q-Plus, Saitek

7 VP Meadowlark

6 VP Micro Bridge

5 VP GIB

Bilder från tävlingen:

En bok har skrivits om detta evenemang, Man vs Machine The Bridge Match of the Millenium av Marc Smith (tillgänglig på Amazon).

Uförsäljning för endast 29: - på Svenska Bridgeförlaget

Det kommer att göras en ny version av detta evenemang inom en snar framtid, men med en annan inställning och en svensk spelare är det en del av Computer Bridge Evaluation Project.


Holländska spelare vs Jack

Våren 2005 utmanade Jack olika holländska toppspelare. All matcherna spelades och de mycket intressanta matcherna rapporterades i flera medier.

Rapporter publicerades först i den nederländska tidningen IMP-bridge. Det sista avsnittet fanns i februari numret 2006.

1. Datorn spelar Bridge, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta - juli 2005 

2. Computer Bridge 2; Världsmästare Jack i Aktion - Augusti 2005 

3. Computer Bridge 3; Världsmästare Jack i Aktion - Oktober 2005 4. 

4. Computer Bridge 4: Jack Just Isn't Human - Februari 2006

Uppställning av matcherna: För att kunna mäta Jacks spelstyrka objektivt organiserade Jack teamet flera matcher mot mänskliga motståndare. I april och maj 2005 spelade Jack 28 brickors matcher mot sju starka par. Alla utom det första av följande par spelade i de högsta nivåerna av holländska bridge, Några har representerat Nederländerna i EM och VM. Just vd Kam - Hanneke Kreijns, Erik Janssen - Jeroen Top, Jan van Cleeff - Vincent Kroes, Paul Felten - Erik van Valen, Ton Bakkeren - Huub Bertens, Vincent Ramondt - Berry Westra, Bart Nab - Gert Jan Paulissen

För att få in materail för en bra  analys spelade Jack olika uppsättningar brickor mot varje par och valde slumpmässigt bland brickor som spelades i Första Divisionen (den näst högsta i nederländska ligan) under säsongen 1999-2000 och 2000-2001. Poängberäkning var  'direkt IMPs' för att snabbt få fram resultatet.

För att simulera normala mänskliga spelförhållanden satt två assistenter vid bridgebordet och björd och spelade enligt det som Jack angav på en datorskärm.

Milan Macura vs Argine

Den slovenska mästaren Milan Macura har spelat en serie utmaningsmatcher mot Funbridge Robot Argine, som visas på YouTube. Ett exempel: